بهترین گیاهان دارویی برای صادرات به بازارهای خارجی در سال 99

بازارهای هدف گیاهان دارویی ایرانوضعیت صادرات گیاهان دارویی در ایران وضعیت واردات گیاهان داروییصادرات گیاهان دارویی به امارات
مهم ترین گیاهان دارویی

بهترین گیاهان دارویی برای صادرات به بازارهای خارجی کدامند؟ از کجا می توان بهترین گیاهان دارویی را با قیمت و کیفیت مناسب بازار های صادراتی تامین کرد؟

گیاهان دارویی از جمله ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی بخش کشاورزی است که در بسیاری از استان‌های کشور، در قالب گونه‌های متنوع جنگلی، مرتعی و زراعی تولید و بهره‌برداری می‌شود.

بازارهای هدف گیاهان دارویی ایران

از جمله گیاهان دارویی که در سال 1399با رشد چشم گیری مواجهه شدند، می‌توان به افزایش صادرات کتیرا و نیز سایر محصولات نباتی به ترکیه و همچنین شیره آنغوزه تلخ و شیرین، تخم رازیانه و تخم گشنیز و عصاره و سایر شیره‌ها به کشور هندوستان و همچنین بازارهای اروپایی از جمله آلمان اشاره کرد.

کشور آلمان یکی از اصلی‌ترین خریداران گیاه دارویی شیرین‌بیان است و کشورهای پاکستان، ترکیه و عراق عمده‌ترین خریداران گیاهان دارویی ایران در سال 99بوده‌اند.

بهترین گیاهان دارویی

وضعیت صادرات گیاهان دارویی در ایران

بر اساس آمارها، در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۳۶٫۸۳۶ تن گیاه دارویی به ارزش ۵۲۰ میلیون دلار از ایران صادر شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشدی هفتاد میلیون دلاری را نشان می‌دهد.
این حجم از افزایش در صادرات یک محصول بسیار عالی و چشم‌گیر است و اگر صادرکنندگان بتوانند بهترین گیاهان دارویی را با قیمت و کیفیت مناسب، در بسته بندی های مناسب خریداری نمایند، می توانند مشتریان گیاهان دارویی را به سمت خودشان جذب کنند، می‌توانند این رقم را چندین میلیون دلار دیگر هم افزایش بدهند و ارز بسیار زیادی را وارد ایران کنند.

وضعیت واردات گیاهان دارویی

با وجود اینکه ایران قطب تولید گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود، اما باز هم برخی گیاهان دارویی به ایران وارد می‌شوند؛ مثلا در سال ۹۷ گیاهان دارویی همچون هل، زنجبیل، دارچین و زیره به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار به ایران وارد شده است.

صادرات گیاهان دارویی به امارات

صاردات گیاهان دارویی به امارات برای بسیاری از تاجران این حوزه جذابیت‌هایی دارد، اما پیش از شروع کار باید به این سوال پاسخ داد که آیا صادرات گیاهان دارویی به امارات آینده خوبی دارد؟
کشور امارات یکی از بهترین بازارهای محصولات صادراتی ایران است، بنابراین گیاهان دارویی هم می‌تواند محصول خوبی برای صادرات به این کشور باشد و امارات بازار بسیار خوبی برای تولیدکنندگان و فروشندگان گیاهان دارویی در ایران ایجاد می‌کند.
گیاهان دارویی ایران پس از صادرات به امارات، معمولا توسط تجار اماراتی مجدد بسته‌بندی و سپس به کشورهای دیگری صادر می‌شود.
مثلا محصول زعفران اول به کشور اسپانیا صادر می‌شود و بعد از اسپانیا به امارات ارسال و مجددا از کشور امارات به چین صادر می‌شود.

1

یک پاسخ به “بهترین گیاهان دارویی برای صادرات به بازارهای خارجی در سال 99”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *